Archive for » augustus, 2013 «

Dag 8 – Yellowstone Natonal Park

Vandaag vroeg vanuit Kalispell vertrokken vooe een lange rit naar Yellowstone National Park. Onderweg zijn we een paar keer gestopt bij een locatie waar ze Wifi hadden, om te zien wat de tussen- en eindstand bij Willem II was. Het werd 2-0 dus forza tricolores. Om half 5 kwamen we aan bij ons volgende hotel waar we vlug onze spullen naar de kamer hebben gebracht. Hierna zijn we meteen doorgereden naar Yellowstone. De eerste stop was Mammoth Hot Springs. Een door de natuur mooi gevormde warmwaterbron, waar ook zwavel was te ruiken. Daarna was het de bedoeling om door te rijden naar Lamar Valley, waar tegen zonsondergang de kans om wildlife te zien, heel groot is. We reden echter verkeerd. Dit bleek achteraf een geluk bij een ongeluk, want toen we terug reden zagen wij een zwarte beer, die aan het eten was (gras). Snel werd er door iedereen foto’s gemaakt. Dit zorgde voor een opstopping van jewelste (bearjam). Mieke stond op een zeker moment nog maar 5 meter van de (jonge) beer af. Zij werd door een passerende ranger erop gewezen om meer afstand te houden. Na het maken van de foto’s zijn we net voor zonsondergang in Lamar valley gereden. Daar zagen we nog bizons en verschillende herten lopen. Een zeer aparte ervaring. Om 9 uur kwamen we daarom moe maar voldaan terug in ons hotel.

Dag 7 – Glacier National Park in Amerika

Na een goed ontbijt zijn we vertrokken naar de grens tussen Canada en Amerika, bij Chief Mountain Montana. Na de nodige controles te hebben doorgelopen en onze vingerafdrukken en iris scan te hebben gegeven, mochten we Amerika inrijden. Het kost meer werk als bij de grens met Zwitserland. Hierna zijn we naar de oost ingang van Glacier National Park gereden. Onderweg kwamen we langs de weg, loslopende koeien tegen. Nadat we het National park waren ingereden, zijn we eerst naar Sunrise George gegaan, een mooie waterval. Daarna kwamen we uit bij Logan Pass, waar we wat rond gelopen hebben. Naast eekhoorns zagen we op de bergkam een aantal Big Horn Sheeps. Het was er zeer mooi en Mieke kwam er helemaal tot rust. Ze werd er emotioneel van. De reis werd hierna voortgezet naar de Triple Arches en Weeping wall. De wall was niet zo nat, vanwege het droge weer. Voordat we het park uitreden hebben we de Trail of the Cedars gelopen. Een mooie korte wandeling van ongeveer 500 meter, tussen zeer hoge bomen. Toen we onze weg vervolgden werd het slecht weer. De regen viel met bakken uit de lucht en de wind was zeer krachtig. De takken vlogen in het rond. Gelukkig niet op onze auto. Om half zes kwamen we aan bij ons hotel, waar we in een Italiaans restaurant een lekkere pizza hebben gegeten. Weer een zeer geslaagde dag. Morgen een reisdag naar Yellowstone Park.

Dag 6 – Waterton Lakes National Park

Vanochtend als eerste met opa en Stefan geskyped om bij te praten. Hierna hebben we ontbeten en zijn we op weg gereden naar onze volgende stop in Pincher Creek. We kwamen hierbij door Calgary en zagen de skischans van de spelen uit 1988 nog liggen. In het hotel konden we meteen inchecken, zodat we snel door konden rijden naar Waterton Lakes National Park. Daar staat het prachtige hotel Prince of Wales. Bij het visitorscentrum hoorden we dat er shutlle bussen naar Red Rock Canyon reden. We hebben daar gebruik van gemaakt al moesten we wel goed op de tijd letten, omdat de laatste bus om 18.00 uur terug reed. De canyon is zeer mooi. Een gedeelte kon je er zelfs door heen lopen. We werden mooi op tijd opgehaald. Op de terugweg zag Mieke plots een beer tussen het gras lopen, op een afstand van een meter of 15. Hoewel ze hard stoppen riep, reed de buschauffeur jammer genoeg, net te ver door. Een aantal kilometers verder stonden mensen langs de kant, met hun fototoestel in de hand. Ook zij zagen beren, maar deze liepen hoog in de bergen. Met een verrekijker waren ze wel te zien. Nadat we op de parkeerplaats waren afgezet, zijn we nog naar een waterval gereden. Deze was niet zo spectaculair als die we eerder hadden gezien. Daarom besloten we terug te rijden naar het hotel. Onderweg stonden er plots twee hertjes met een witte staart (White-tail deer). Mieke stapte vlug uit om foto’s te maken, maar de hertjes schrokken hiervan en renden weg. De witte staartjes dansten vrolijk omhoog door de wei. Bij het hotel aangekomen zagen we in het donker nog een skunk (stinkdier). Gelukkig hield hij zijn lucht bij hem. Tot zover dag 6.

Dag 5 – De Icefields Park way

Na een goede nacht slapen, zijn we gestart met een goed ontbijt in het hotel. Het was een soort huiskamer waar de open haard al lekker brandde. Het was die nacht ook maar 2 graden boven nul geweest. Bij het ontbijt werden vers gebakken scones geserveerd. Dat was smullen onder het genot van de klanken van Mrs. Robinson van Simon and Garfunkel. Oude tijden herleefden. Na het ontbijt zijn we het National Park van Jasper ingereden via de Icefields Park way. Een weg van ruim 300 km lang, door de Canadian Rocky Mountains. Volgens velen de mooiste scenic drives. Op het einde van de rit konden we dit alleen maar beamen. De eerste stop op deze weg was bij Mount Edith Cavell. Er was een trail naar een meer met de ijsblokken er nog in, onder aan de gletsjer. Vanwege de afstand heeft Ton deze alleen gelopen. Een hele klim, maar het uitzicht was adembenemend. Mieke bleef achter op een bankje waar zij zich al snel ontpopte tot een fotograaf van diverse stelletjes. Hierna zijn we doorgereden naar de volgende punten, een tweetal watervallen (Athabasca en Sunwapta Falls). Ook deze waren de moeite waard. Na ongeveer een 175 km te hebben gereden kwamen we aan op het Columbia Icefields Centre. Dit ligt tegenover een gletsjer, waar met een bus over gereden wordt. Heel apart, maar vanwege de tijd hebben we dit niet gedaan, maar zijn we doorgereden naar diverse lakes, waaronder Lake Louise en Moraine Lake. Het eerste meer is het bekendste en zeer commercieel uitgebuit, dit in tegenstelling tot het tweede genoemde meer. Dit meer is het meest gefotografeerde meer van Canada, zo mooi is het. We hadden geluk dat de zon over het meer scheen, wat nog een mooier effect gaf. Na vele foto’s te hebben geschoten hebben we de reis voortgezet naar ons overnachtingshotel in Canmore. Om 8 uur kwamen we daar aan. Een mooi hotel met een grote kamer. Na het uitladen van de auto zijn we nog even gaan eten en wat drinken, want ook dat hoort erbij op de vakantie.

Category: De Reis  2 Comments

Dag 4 – Een beer die verkeersles heeft gevolgd

Vanochtend met regen wakker geworden. Dat was wel even wennen. Na een zelf gemaakt ontbijt zijn we doorgereden naar Jasper. Onderweg nog even gestopt bij Swisse bakery, om een lekker bakje koffie met een croissant te nuttigen. Dit op advies van Trip advisor. Het bleek dat ze terecht op nummer 1 staan. Daarna, in de regen, doorgereden naar Jasper. Met een kilometer of 100 per uur over de Highway 5, zagen we plots een zwarte beer staan aan de kant van de weg. Hij wilde de weg oversteken. Nadat hij eerst naar links en rechts had gekeken en ons netjes had laten passeren, stak hij over. Het leek wel of deze beer verkeersles had gevolgd. Door onze hoge snelheid waren we de beer te snel gepasseerd, en ook nu lukte het daarom niet, om op tijd een foto te maken. We blijven hopen, dat het een keer lukt. In Jasper aangekomen zijn we eerst naar ons Lodge gereden. De sleutel hadden we snel in ons bezit. Spullen uit de auto en vervolgens naar Maligne Canyon gegaan. Over deze Canyon zijn 6 bruggen gebouwd. Op elke brug een ander uitzicht. Omdat de regen bleef aanhouden zijn we maar tot 3 bruggen gekomen met indrukwekkende uitzichten. Hierna zijn we terug gereden naar Jasper, waar we nog even door het stadje zijn gelopen,waaronder een winkel waar men het gehele jaar door kerstartikelen verkoopt. Uiteindelijk kwamen we in een Pub terecht om daar een lekker biertje en een Tequila Sunrise te drinken. Dit maakte de dag compleet.

Category: 7. Reis 2013 - Canada / USA, De Reis  Comments off

Dag 3 – Van Vancouver naar Clearwater BC

Vandaag een reisdag met op het einde een bezoek aan Wells Gray Provincial Park. De start was vanuit Vancouver. De reis verliep zonder problemen en we hebben een aantal stops gemaakt om onder meer een cappuccino bij Starbucks te drinken. Nadat we in het Provincial Park waren aangekomen zijn we naar de waterval Spahats Falls gereden. Deze valt zo’n 60 meter naar beneden en vormde een mooi uitzicht met de omgeving. Hierna zijn we naar ons volgende adres voor de overnachting gereden. Dit was bij Across the Creek waar we de beschikking kregen over een mooie leuke lodge, die midden in de natuur ligt. Na alles daar in orde te hebben gemaakt zijn we verder het park ingereden. Plots schoot er 50 meter voor onze auto een zwarte beer de weg over. Helaas waren we te laat om de fotocamera te pakken. Voordat Mieke deze in de startpositie had, was de beer allang verdwenen. Hij had geen zin om te wachten. De hoop is echter dat we er nog meer tegen komen. Onder de indruk dat je zomaar een beer kunt tegenkomen, kwamen we aan bij Helmcken Falls. Dit is een waterval die van een hoogte van 141 meter naar beneden valt. Een prachtig gezicht. Wat een kracht gaat er van dat water uit. De bedoeling was om nog verder te rijden naar Bailey’s Chute, waar de zalmen boven het water uitspringen. Het werd echter al schemerig en de weg er naar toe, was allesbehalve goed. Daarom zijn we teruggekeerd naar onze Lodge. Deze lag ruim 20 kilometer het park in. Geen enkel bereik. Tijden van vroeger herleefden. We hebben de avond onder het genot van een lekker drankje doorgebracht.

Dag 2 – Vancouver

Vandaag zijn we de gehele dag in Vancouver gebleven. Als eerste zijn we naar Canada Place gewandeld, wat niet ver van ons hotel lag. Hier vertrekken dagelijks de cruiseschepen naar Alaska. Een mooi gezicht. Wat later hebben we de oudste stoomklok ter wereld bezocht. Deze staat midden downtown Vancouver. Hierna zijn we terug naar het hotel gegaan, waar we de auto hebben gepakt om daarmee naar Lynn Canyon te rijden. Een mooi bebost gebied waar ook een brug loopt ,over een canyon van meer dan 50 meter diep. Ik heb nog gevraagd aan iedereen die op de brug was, om links/rechts te doen, maar men deed niet mee. Van daaruit doorgereden naar Stanley Park. Dit weekend was er een feest, en dat was te merken. Het was er ontzettend druk, met weinig parkerplaatsen. In het park hebben we een bezoek gebracht aan de daar aanwezige fleurige totempalen. Dit zijn replica’s van de palen die vroeger in Stanley Park stonden en door de vroegere indianen waren gemaakt. Na wat eten terug op de kamer, om te gaan rusten voor de dagen die komen gaan.

Dag 1 – De reis naar Canada

Vandaag gestart met onze rondreis. Vanuit Amsterdam zijn we eerst vertrokken naar Heatrow (Londen) om vanaf daar door te vliegen naar Vancouver. Nadat we in Canada zijn geland hebben we de huurauto opgehaald. We hadden een kleine auto gekozen, maar ja wat is klein in Noord Amerika. Dus niets mis mee. Verder na het inchecken bij het hotel nog wat gegeten bij Earls, een leuk restaurant in de buurt. Lang zijn we er niet gebleven, want de vermoeidheid sloeg toe na 22 uur reizen.

Category: De Reis  2 Comments

De start

We zijn al weer druk bezig met de voorbereidingen van onze komende reis door Canada en Amerika die start vanaf 23 augustus 2013. Met British Airways vliegen we die dag, via Londen, naar Vancouver. De route die we gaan volgen kun je al een beetje zien via de geboekte hotels. Verder hebben we ook al een tocht met Eagle Eye Adventures geboekt waar we orca’s en beren hopen te zien. We houden jullie op de hoogte.

eagleeye

canyon

01.09.2013 tot 02.09.2013:
Lodge Moose Creek Inn
Locatie West Yellowstone (Montane).

moose

Holiday

05.09.2013 tot 07.09.2013:
Hotel Rialto
Locatie Victoria (Vancouver Island)

07.09.2013 tot 09.09.2013:
Bed and Breakfast Easy on the Edge
Locatie Ucluelet (Vancouver Island)

uculet

09.09.2013 tot 11.09.2013:
Bed and Breakfast Money Pennies
Locatie Campell River (Vancouver Island)