Archive for » september, 2013 «

Dag 20 – Terug naar Vancouver

Vandaag stond de terugreis naar Vancouver op het programma. Na weer een lekker ontbijt hartelijk afscheid genomen van Michelle. Daarna zijn we in een rit van 150 km naar de ferry gereden. Dit bracht het totaal bijna op 6.000 km in de afgelopen 3 weken. Bij de ferry aangekomen bleek opnieuw alles te kloppen. Een pluim voor tourgids Mieke. De overtocht duurde ongeveer 1 uur en 40 minuten bij een temperatuur van bijna 30 graden. Genieten dus, en lekker in het zonnetje gezeten. Nadat we van de ferry af kwamen, moesten we nog een klein half uurtje naar ons hotel rijden. Toen we daar aankwamen hebben we snel ingecheckt, zodat we meteen door konden naar het centrum van Vancouver. Daar nog lekker wat rondgelopen en herinneringen opgehaald. Nu aan een koud biertje in het hotel. Morgen rond 20.40 uur plaatselijke tijd, vliegen we vanuit Vancouver eerst naar London en dan door naar Amsterdam. We hopen daar vrijdag rond 18.15 uur plaatselijke tijd, te landen. Morgen hebben we waarschijnlijk geen Wifi zodat ons volgende bericht dan uit Nederland komt. Tot horens.

Dag 19 – een dagje op en aan het water

Michelle van ons bed and Breakfast had een lekker ontbijt klaar gemaakt. Een compliment voor de woning en het eten. De hondjes van haar liepen ook rond en deden ons aan Buddy denken. Na het ontbijt zijn we vertrokken naar Eagle Eye adventures voor een Walvis/orka toer. We moesten volledige warmtepakken aan, die tevens dienden als zwemvest. Bij een temperatuur van boven de 20 graden leek ons dit veel te warm, maar toen we eenmaal aan het varen waren in de Zodiac boot, waren we maar wat blij dat we dit pak aan, en een muts op hadden. Al vrij snel na ons vertrek kwamen we een grote school dolfijnen tegen. Deze vonden het waarschijnlijk leuk om ons te zien, want enthousiast begonnen ze in het rond te zwemmen en te springen. Na enige tijd zijn we doorgevaren en stuiten we eerst op een eiland met zeehonden en later regelmatig op een aantal orka’s. Sommige waren zich aan het klaar maken voor de lunch (zeehonden), andere zwommen lekker door. Na ruim een uur of vier, zijn we even van boord gegaan voor een lunch. Deze was goed verzorgd. Daarna de terugreis naar Campell River. We kwamen onderweg nog een Zeeleeuw tegen die op de kant zat. Om 17.00 uur kwamen we weer aan bij het vertrekpunt. De reis was zeer leuk en is een aanrader voor degene die hier nog eens komen. Nadat we uit de boot waren gestapt zijn we nog gereden naar Elks Falls met de bedoeling om zalmen tegen de stroom omhoog te zien springen. Dit gebeurde echter niet. Wel stonden er een aantal vissers, die regelmatig beet hadden. Gelukkig gooiden zij de vis wel terug. Na dit tafereel zijn we gaan eten waarna we vol met een dag van indrukken, op ons overnachting adres aankwamen. Morgen de overtocht naar Vancouver, het eindpunt van onze reis, waar we nog 1 nacht zullen verblijven.

Dag 18 – van de westkant naar de oostkant op Vancouver Island.

Een reisdag van Ucluelet naar Campbell River. Dit betekent van de westkant van Vancouver Island weer terug naar de oostkant. Opnieuw over de weg met de vele u-turnbochten bochten. Na ongeveer 100 kilometer zijn we gestopt bij het MacMillan Provincial Park. In dit park staan zeer vele hoge oude bomen. Een oerbos. De hoogste boom is ongeveer 76 meter hoog en een van de oudste die in Canada staat. In 1997 is dit park drastisch veranderd door een grote storm op Nieuwjaarsdag. Door deze storm zijn vele hoge bomen omgewaaid. Deze ligger er nog steeds. Daarna zijn we doorgereden naar Little Qualicum Falls Park waar we weer een aantal spectaculaire watervallen hebben bezocht. De bedoeling was ook om een rivier te bezoeken waar de zalmen tegen de stroom omhoog zouden springen, maar deze bleken we te zijn voorbij gereden. Om terug te rijden betekende dit een extra reis van 70 km, waarin we geen zin hadden en daarom maar van een bezoek hebben afgezien. Rond 16.00 uur kwamen we aan in Campell river bij ons bed and breakfast Money Pennies. We werden zeer hartelijk onthaald door de vrouwelijke eigenaar. Na ons te hebben geinstalleerd, zijn we naar het centrum gegaan, waar we over de pier hebben gelopen. Volgens tripadvisor, staat daar een zeer goede ijscozaak. Mieke had nog geen ijsje op deze vakantie, maar kon de verleiding nu niet weerstaan. Daarna zijn we gaan eten. Omdat Campbell River bekend staat als the Salmon Capital of the World, mocht zalm bij het diner niet ontbreken. Morgen staat er een boottocht met Eagle Eye adventures op het programma, met als doel orka’s te spotten. We houden jullie op de hoogte.

no images were found

Dag 17 – Beren en ander wildlife

We zouden vanochtend om 10 uur met Archipelago Cruises een tocht over het water gaan maken, maar de mist gooide op dat tijdstip roet in eten. De tocht werd met 2 uur uitgesteld. Om de tijd door te komen zijn we eerst naar een vuurtoren gereden. Ook daar was vanwege de mist niet veel te zien. Van de eigenaar van ons bed and breakfast hadden we voor ons vertrek nog een punt bij een riviertje doorgekregen, waar we ‘s avonds zeker beren zouden zien. Omdat niet precies duidelijk voor ons was, waar dit was, en we nog tijd overhadden, zijn we dit punt gaan zoeken. Het laatste gedeelte van deze weg was nogal Bumpy, zoals de Canadezen dit noemen. Dit bleek ook wel, we werden goed door elkaar geschud. Toen we bij het riviertje aankwamen, bleek er nog een beer bij de rivier te zijn. Snel het fototoestel en videocamera, gepakt, om het moment vast te liggen. Hierna zijn we terug gereden naar het vertrekpunt met de boot. Hoewel de mist nog niet volledig was opgetrokken, was het uitzicht over het water voldoende, zodat we alsnog vertrokken. Onderweg zagen we een aantal Bald Eagles, veel zeeleeuwen en zeeotters, en langs het water moeder en babybeer. De organisatie gaf aan dat we zeker nog walvissen zouden zien, want dit was iedere dag dit jaar nog voorgekomen. Helaas, voor ons, was dit de eerste dag dat ze niet werden gevonden. Dit viel weer in het niet bij het geluk om 5 op zeehonden, jagende orka’s (mannetje, vrouwtje en 3 baby’s) te mogen aanschouwen. Dit was zeer uniek daar de orka’s maar 4 a 5 maal per seizoen in die buurt worden gesignaleerd. We kregen verder een heerlijke lunch aan boord van het luxe schip. De trip was zeer goed verzorgd. Om 5 uur kwamen we terug in de haven. We zijn hierna teruggereden naar de plek waar we in de ochtend de beer hadden gezien. Wat bleek, ook nu liep er een beer door het riviertje om zalmen te vangen. Helaas lukte hem dit niet, waarna hij de bossen in liep. Als laatste deze dag zijn we gereden naar de Combo beach trail, een onderdeel van het Pacific Rim National Park. Doel was om het strand te bezoeken. Omdat het laat werd, stikte het van de zandvlooien, zodat we daar niet lang meer zijn gebleven. Bij Hank’s grill, nog wat gegeten. Zo ging er weer een dag voorbij.

Dag 16 – De reis naar Ucluelet

Vanochtend gestart met een stevig ontbijt. Ton dacht een soort tosti (Madamme Croque) te hebben besteld maar hierbij bleek nog een gebakken ei en aardappeltjes te zitten. Dit laatste heeft hij maar laten staan. Hierna zijn we vanuit het hotel vertrokken naar Ucluelet. Voordat we daar laat in de middag aankwamen, hebben we nog een aantal uitstapjes verricht. Als eerste zijn we gestopt bij een uitzichtpunt. Vanwege de mist was dit een mystiek gezicht. Het volgende bezoek was aan het dorpje Cowichan, wat op palen is gebouwd. We hebben dit wel gezien, maar voor het overige was er niet veel bijzonder aan. Daarna kwamen we uit bij het plaatsje Chemainus. Dit staat bekend om de vele mooie muurschilderingen die op de muren van de huizen zijn geschilderd. De stop erna was bij The Goates on the Roof in het plaatsje Coombs. De geiten stonden inderdaad lekker op het dak te grazen. Een heel apart gezicht. We vervolgden onze reis en reden de weg door naar Ucluelet. Een zeer mooie weg, met de nodige u-turn bochten en stijgingen en dalingen. Plots kwamen we uit bij een uitzichtpunt, waar via vele rotsblokken naar een waterval kon worden gelopen. Dit konden we niet nalaten, ook te doen. Rond 18.00 uur kwamen we aan bij het Bed en Breakfast Easy on the Edge, ons nieuwe overnachtingsadres. We zijn na het uitpakken nog op zoek gegaan naar een plek waar makkelijk beren zouden zijn te spotten, maar deze hebben we (nog) niet gevonden. Morgen misschien meer kans. Na het avondeten zijn we terug gereden naar Easy on the Edge om van een goede nachtrust te gaan genieten.

Dag 15 – Victoria

Een dagje Victoria. Na het ontbijt hebben we de stad verkend. Gelukkig had Mieke een hotel midden in het centrum geboekt, zodat we niet veel hoefde te lopen. Eerst zijn we naar Chinatown gegaan. Dit was maar 1 straat en viel eigenlijk een beetje tegen. Daarna zijn we via het visitorscentre naar het B.C. museum gegaan waar we 3 uur hebben doorgebracht. Naast een tijdelijke expositie over een race uit begin 1900 naar de zuidpool, kon je hier veel indrukken op doen over de vroeger bewoners van Brits Columbia, waaronder de Indianen. Ook over de dieren die hier hebben geleefd en nog leven. Soms kreeg je het idee dat je er gewoon tussendoor liep. Na het bezoek aan het museum zijn we eerst langs het Parlementhouse gelopen om vandaar naar Fisherman’s Warff te gaan. Onderweg nog een lekkere hotdog op ,bij een echte Canadees, waar we met hem, en anderen, een tijdje hebben gepraat over het wel en wee in Canada. Bij Fisherman’s Warff zouden veel zeehonden te zien zijn, die voor een visje zich wel wilden laten zien. Dit klopte niet helemaal. Er zwommen 2 zeehonden rond, maar deze bleken wel fotogeniek te zijn. Later die dag zijn we nog door het centrum van Victoria gelopen, waar we ook hebben gegeten. Daar bleek weer hoe klein de wereld is, toen een stelletje uit de Reeshof naast ons kwam zitten. Moe maar voldaan kwamen we weer bij ons prachtige hotel aan.

Dag 14 – Onderweg naar Vancouver eiland

Na een ontbijt met zelfgemaakte pancakes met een pancakemachine zijn we vertrokken naar het centrum van Seattle waar we het eerste filiaal van Starbucks hebben bezocht. De inrichting was nog als vroeger, maar de koffieprijzen zijn gewoon mee gestegen. Snel doorgereden, want de parkeerprijzen bedroegen 10 dollar per uur. Voordat we naar de ferry voor de overtocht naar Vancouver Island gingen zijn we nog naar een plek gereden om een aantal mooie foto’s te maken van de skyline van Seattle. Een toevallig aanwezig Chinese toerist heeft ons hiermee geholpen. Net na de middag kwamen we aan bij de boot voor de overtocht in Anacortes. Nadat we de auto op de ferry hadden gereden hebben we op het dek gestaan. Dit was niet lang vol te houden vanwege de stevige bries die zeer koud was. Toch nog wat foto’s geschoten. Helaas nog niet van een orka. Deze wist waarschijnlijk nog niet dat wij op komst waren. Na het inchecken in ons nieuwe hotel te Victoria bleken wij een kamer te hebben recht tegenover een soort replica van de Big Ben. Na het uitpakken van de koffers, nog even Victoria ingelopen. We hebben al een aantal mooie dingen gezien. Dat belooft wat voor morgen.

Category: 7. Reis 2013 - Canada / USA, De Reis  Comments off

Dag 13 – Seattle

Vandaag was het de bedoeling om vroeg in de middag in Seattle aan te komen, om zo een indruk van de stad te krijgen. Al bij het vertrek in ons hotel van afgelopen nacht ging het fout. Men bracht opnieuw de kamerhuur in rekening. Deze hadden wij al lang betaald. Men kon echter niets meer terug vinden. Hier is een mooie taak voor ABN Amro weggelegd. De reis naar Seattle verliep daarnaast ook niet zonder problemen. Als gevolg van werkzaamheden aan de weg, hebben we een kilometer of 60 voor Seattle, ruim 1 uur stilgestaan. Al bij al, 2 uur verloren tijd, die we niet meer hebben ingehaald. We hebben nog wel wat (avond) foto’s gemaakt van de Needle, die in het centrum van Seattle staat. De bedoeling morgen is om toch nog wat anderen plekken te bezoeken, maar vanwege de geplande overtocht naar Victoria op Vancouver eiland zal dit niet meer zo veel zijn.

Dag 12 – Via de staat Oregon naar Kennewick

We zijn vanochtend vanuit ons hotel vertrokken naar Kennewick. De tussenstop naar Seatle en Vancouver Island. Onderweg reden we weer door diverse landschappen. Op het ene moment is dit nog vlakker dan in Nederland, een paar minuten later rij je weer tussen de heuvels en zelfs bergen. Om in Kennewick te komen moesten we een klein stukje door de staat Oregon. Toen we daar wilde tanken, werden we meteen aangesproken door degene die de pomp bediende. Of ik toch zeker maar zelf niet ging tanken. Daar staat in de staat Oregon een fikse straf op. Ook het tot de rand toe vol gooien mag niet. Als de pomp afslaat dan wordt er meteen gestopt met tanken. Wat een verschil ten opzichte van Nederland. Toen we in Kennewick aan kwamen zijn we ondermeer langs het Nine Eleven monument gereden. In dit monument zijn nog stalen balken uit de Twin Towers verwerkt. Verder was er niet veel te zien. Voordat we zijn gaan eten hebben we in een grote Mall nog wat inkopen gedaan. Nu lekker aan een biertje in het hotel, om de dag af te sluiten.

Category: 7. Reis 2013 - Canada / USA, De Reis  Comments off

Dag 11 – van West Yellowstone naar Mountain home

Vandaag een echte reisdag op het programma van ruim 500 kilometer. De start was vanuit West Yellowstone waar we ontbeten hebben bij Mac Donalds. Een van de weinige keren dat er bij het hotel geen ontbijt zat. Wat een drukte ‘s ochtends bij de Mac. Daarna nog even door het pittoreske western dorpje gelopen. Zeer gezellig maar toch snel de auto in gestapt. Onderweg kwamen we langs het National Park the Craters off the Moon. Een landschap gevormd door lava, wat er uitziet als op de maan. De laatste uitbarsting was 2000 jaar geleden. Door de NASA werden hier vroeger astronauten getraind die met de Apollo naar de maan werden gestuurd. Als je er rond loopt is dit goed te begrijpen. Ook wij waanden ons even op een andere planeet. Toch moest de reis worden voortgezet en om zeven uur kwamen we bij het Hampton Hotel aan. In de buurt nog wat gegeten in een sportcafe waar op wel 15 tv schermen was te zien dat het American Footbal seizoen gaat beginnen. De bediening ging echter zo snel, dat we het einde van de wedstrijd niet konden meenemen. Echt op zijn Amerikaans. De rest daarom maar op de hotelkamer gevolgd.