Archive for » september, 2019 «

Dag 5 – Xanatseni Private game lodge.

Zoals gisteren al vermeld liep om 5 uur de wekker af en zaten we om half 6 al in de jeep voor de ochtend safari. Eerst genoten van de zonsopkomst. Een fantastisch moment, zeker omdat het vrijwel helemaal stil was. Alleen wat vogels in de buurt maakte wat geluid. Daarna zijn we doorgereden en vonden we sporen van neushoorns. Na wat verder speurwerk stonden we ineens oog in oog met vader, moeder en baby neushoorn. Ze waren wel wat schuw en opgewonden. Toch konden we dicht bij hen in de buurt komen voor het maken van mooie foto’s. Het blijft bijzonder om deze dieren in het wild te zien. We zijn verder doorgereden en zagen naast vogels ook nog een klein groepje zebra’s en impala’s. Na ongeveer 3 uur kwamen we terug op onze lodge en konden we ontbijten. Daarna een rustige dag tot het eind van de middag voor de avondsafari. Tijdens deze rit kwamen we weer het nodige wild life tegen (Olifanten, giraffes, buffels, enz.). Helaas zagen we geen leeuwen en de luipaarden hadden zich ook weer verstopt. Wel hebben we genoten van de Sterrenhemel. Met alle lichten uit was dit een schitterend gezicht. Nadat we weer bij onze lodge waren aangekomen zijn we met alle gasten aan een grote tafel in de tuin gaan zitten om te genieten van een Afrikaans diner. Hierna nog wat nagebabbeld om rond half 10 naar de kamer te gaan. Morgen mogen we iets langer blijven liggen, tot half 7, omdat het vakantie is.

Dag 4 – van Mariot Kruger gate naar Xanatseni Private game resort.

We zijn vanochtend vroeg vertrokken naar onze volgende bestemming, het Xanatseni Private game resort. Onderweg stond er nog een bezoek gepland aan het Hoedspruit Endangered Species Centre (HESC). In dit centrum, wat in eerste instantie was opgericht om de populatie van cheetah’s te vergroten, worden nu allerlei bedreigde diersoorten opgevangen. Via een rondleiding kregen we een goede indruk hoe men dit doet. Er zaten ondermeer naast cheetah’s ook,leeuwen, zebra’s en gieren. Wat we begrepen van de Ranger die ons rondleide zijn deze laatste, zeer belangrijk in ons eco-systeem. Zij eten alles op wat achterblijft waardoor ziektes veel meer uitblijven. Na ongeveer 2 ur was de rondleiding ten einde en zijn we doorgereden naar de volgende stop. Daar werden we met een lekker fris drankje ontvangen. Na alles te hebben uitgepakt zijn we met een ranger het Kruger Park ingereden. Daarbij hebben we weer veel wild life gezien, met als hoogtepunt een mannetjes leeuw. Dat blijft een prachtig gezicht. Rond 7 uur waren we weer in ons resort waar een klein uurtje later een lekker diner voor ons was klaargemaakt. Nadat we dit met veel smaak hadden opgegeten hebben we nog een bakje koffie en thee gepakt wat we op de kamer hebben opgedronken. Daarna snel dit stukje geschreven om nu te kunnen gaan slapen. De wekker loopt namelijk om 5 uur in de ochend af. Om half 6 start namelijk de volgende toer met de ranger.

Dag 3 – van Marloth Park naar Marriot Kruger gate.

Na een goede nachtrus en dito ontbijt zijn we rond 8 uur weer vertrokken naar ons volgende doel: Het Kruger Park en eindbestemming het Proteahotel. Al vrij snel waren we bij de ingang van het Krugerpark. We hadden van Duitsers vernomen dat er een dag eerder een file stond van 2 uur. Gelukkig stond er toen wij arriveerden niemand voor ons en konden we het park snel inrijden. Al vrij snel zagen we de eerste bewoners van dit park, een aantal giraffen. Hoe verder we het park inreden hoe meer dieren we zagen. Zoals Mieke onderweg zij de gehele santenkraom is voorbij gekomen. Van Olifanten tot nijlpaarden en van neushoorns tot Leeuwen. Alleen het luipaard liet zijn eigen niet zien, hoewel hij een prooi in een boom had gehangen. Niet getreurd misschien lukt het ons de komende dagen om deze te zien. Rond 4 uur zijn we het park uit gereden en naar ons hotel gegaan. Na het inchecken zijn we naar een terras gelopen waar je onder het genot van een lekker biertje, een mooi uitzicht over het Krugerpark had. Zo zijn we de dag verder doorgekomen totdat we zijn gaan dineren. Daarna terug naar de kamer om dit stukje te schrijven en zo dadelijk te gaan slapen. Tot morgen.

Category: 1. Reis 2019 - Zuid Afrika en Mauritius  Comments off

Dag 2 – van Johannesburg naar Marloth Park

Vandaag is de rondreis dan echt begonnen. Vanochtend vroeg om half 9 onze huuauto opgehaald Het was een mooie vrij nieuw lichtgrijze Suzuki Ertiga. Nog nooit van gehoord maar het is de auto voor de komende 12 dagen. Heeft nog geen 3.000 km gelopen. We zijn vanaf het vliegveld vertrokken naar Marloth Park, gelegen aan het Kruger National Park. In het begin zijn we een paar keer fout gereden. Het navigatiesysteem moest nog opstarten en daarnaast was het weer even wennen om links te rijden met een richtingaanwijzer aan de rechterzijde van het stuur. Onderweg nog even langs een moderne mall gereden voor wat kleine inkopen. Weer een stukje verder een lekkere cappucino en tosti gegeten bij Milly’s. Hierna doorgereden naar Maroth Park. Bij het binnenrijden van dit Park kwamen we al wat niet gevaarlijk klein wild tegen zoals zebra’s en antilopen. Om kwart voor vier kwamen we op de plaats van bestemming waar we binnen 15 minuten gesetteld waren Na een paar minuten lopen tot het hek van Kruger Park zagen we de eerste van de Big Five, namelijk de leeuw. Wat een mooie start van onze tocht die morgen op het programma staat. Na dit mooie moment hebben we met 2 Duitse echtparen samen gedineerd in onze Lodge. Zij hadden nog wat tips voor morgen waar we hopelijk wat anhebben. Het gaat vooral over de drukte in het Kruger National Park. Dit komt volgens hen door de kindervakantie in Zuid Afrika en de nationale Feestdag op 24 September. Laten we hopen dat het morgen met de drukte mee valt.

Dag 1 – van Amsterdam naar Johannesburg

Vanochtend zijn we onze reis gestart naar Zuid Afrika en Mauritius. We waren rond half 8 op Schiphol en gingen zonder problemen inchecken en door de douane. Net voor 11 uur stegen we op richting Johannesburg. Hoewel de vlucht ruim 10 uur duurde ging het toch redelijk snel. Wat films gekeken en af en toe wat rondgelopen door het vliegtuig. Het viel wel ons op dat de service minder was dan de voorgaande jaren. Waarschijnlijk toch een gevolg van besparingen. Nadat we waren geland moesten we een stuk lopen naar de douane en de koffers. Gelukkig hadden we voor Mieke assistentie aangevraagd zodat zij niet hoefde te lopen. Ook hier ging alles weer vlekkeloos en vrij snel stonden we op de plek waar de shuttle bus van het hotel ons ophaalde en binnen 10 minuten ons daar naar toe bracht. We hoefden niet meer langs de receptie, maar kregen meteen de sleutel. Snel alle benodigde spullen gepakt om ons op te frissen en nu naar bed om morgen vroeg de huurauto op te halen.

Klaar voor de start

We zijn er klaar voor. Vanmiddag hebben we Doozle weggebracht naar Hanneke die, net zoals andere jaren, op hem zal passen. Omdat we al langs het IBIS hotel kwamen hebben we eerst daar ingechecked en de koffers naar de kamer gebracht. Hierna doorgereden naar Schagen. Nadat Doozle op zijn gemak was, zijn we teruggereden naar Amsterdam om daar te gaan eten bij Loetje. Wat was het weer lekker. Hierna doorgereden naar het hotel om te gaan slapen. Morgen om 10.35 uur staat de vlucht naar Johannesburg gepland en zullen dan daar rond 21.30 uur landen. Daar gaan we onze reis vervolgen en zullen we proberen regelmatig jullie hiervan op de hoogte te houden.